An anti-fascism exile defending himself againstthe eviction from history: Seoane in the 50s
Keywords:
Luís Seoane, Walter Benjamin, Future-oriented Memory, Eviction from History, La soldadera, As cicatrices, Galicia EmigranteAbstract
This article studies the multitalented intellectual Luís Seoane López (1910-1979), who arrived in late 1936 at his city of birth, Buenos Aires, as a Republican exiled due to his commitment to Gallician nationalism during the Second Republic (1931-1936). The article begins by reenacting the double defense informing Seoane’s anti-fascism: defense against something (the rise of fascisms) and defense of something (beauty as an expression of the human virtue meant to prevail after the years of bombs and shrapnel). Then, the text delves into the world left by World War II, a context that I propose to conceive as one of eviction from history for those Republican exiled who remained in the expatration while the North Atlantic enhanced the postwar narrative. The article closes by analyzing the refraction of this trope into literary texts authored by Seoane as the poems’ collection As cicatrices (1959) and, primarily, the playwriting La soldadera (1957). These texts provide the base for a dialogue with the ideas on history written by Walter Benjamin in response to the anguishing atmosphere of his last months.
References
Amat, J., 2016. La primavera de Múnich. Barcelona: Tusquets.
Barros, C., 1994. Mitos de la historiografía galleguista. Manuscrits n° 12, pp. 245-266.
Benjamin, W., 2008. Tesis sobre la historia y otros fragmentos. Ciudad de México: UACM.
Bisso, A., 2005. Acción Argentina. Un antifascismo nacional en tiempos de guerra mundial. Buenos Aires: Prometeo.
Bourdieu, P., 1980. Le sens pratique. Paris: Minuit.
Bourdieu, P. 1991. Language and Symbolic Power. Polity Press: Cambridge (UK).
Capelán Rey, A., 2010. Luis Seoane en Compostela e outros ensaios. Compostela: Laiovento.
de las Casas, A., 1932. A nosa universidade. Nós. Boletin mensual de cultura galega, n° 97, pp. 13-18.
Dolinko, S., 2012. Arte plural: el grabado entre la tradición y la experimentación, 1955- 1973. Buenos Aires: Edhasa.
Edelman, R., 1952. Luis Seoane. Ver y Estimar, n° 29-30, pp. 122-123.
Ferreira, A. P., 1993. A “Outra Arte” das Soldadeiras. Luso-Brazilian Review, vol. 30, pp. 155-166.
Freixanes, V. F., 1982 [1976]. Unha ducia de galegos. Vigo: Galaxia.
García Martínez, P., 2021. Un largo puente de papel. Cultura impresa y humanismo antifascista en el exilio de Luís Seoane. Madrid: CSIC.
Giunta, A., 2004. Presentación biográfica. En ROMERO BREST, J., Escritos I (1928-1939). Buenos Aires: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró. pp. 39-41.
Glondys, O., 2012. La guerra fría cultural y el exilio republicano español. Cuadernos del Congreso por la Libertad de la Cultura (1953-1965). Madrid: CSIC.
Hall, S., 2018. Essential Essays, Volume 2. Durham: Duke University Press.
Informe, 1957. Informe do galeguismo do interior, mayo de 1957. Archivo de la Fundación Penzol, Vigo (FR-CA-068/002/040).
Informe, 1958. Resposta ao informe confidencial de maio de 1957, junio de 1958. Archivo de la fundación Penzol, Vigo (FR-CA-068/002/041).
Lehmann-Haupt, H., 1946. “Notes on the Exhibition”. En American Institute of Graphic Arts, International book illustration, 1935-1945, catálogo de exposición. New York: Pierpont Morgan Library, pp. 9-24.
Löwy, M., 2015. Judíos heterodoxos. Romanticismo, mesianismo, utopía. Barcelona-Ciudad de México: Antrophos-UAM.
Pasolini, R., 2005. El nacimiento de una sensibilidad política. Cultura antifascista, comunismo y nación en la Argentina: entre la AIAPE y el Congreso Argentino de la Cultura, 1935-1955. Desarrollo económico, n° 179, pp. 403-433.
Pasolini, R., 2013. Los marxistas liberales. Antifascismo y cultura comunista en la Argentina del siglo xx. Buenos Aires: Sudamericana.
Petra, A., 2017. Intelectuales y cultura comunista. Itinerarios, problemas y debates en la Argentina de posguerra. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Said, E., 2005. Reflexiones sobre el exilio. Ensayos literarios y culturales. Barcelona: Debate.
Santidrián Arias, V., 2008. Historia do PCE en Galicia. Sada: Ediciós do Castro.
Seixas Seoane, M. A., 2007. Cronoloxía. En R. Gutiérrez Viñuales & M. A. Seixas Seoane (eds.), Buenos Aires. Escenarios de Luís Seoane. A Coruña: Fundación Luís Seoane, pp. 469-511.
Seoane, L., 1952b. Carta a Violeta Cohen, 26/05/1952. Proyecto Epístola (en línea), Fundación Luís Seoane y Consello da Cultura Galega.
Seoane, L., 1952c. Carta a Esther y Lipa Burd, 14/12/1952. Proyecto Epístola (en línea), Fundación Luís Seoane y Consello da Cultura Galega.
Seoane, L., 1956b. Carta Armando Zegrí, 04/04/1956. Proyecto Epístola (en línea), Fundación Luís Seoane y Consello da Cultura Galega.
Seoane, L., 1959c. Texto mecanografiado para la audición radial Galicia Emigrante, 27/09/1959. Archivo de la Fundación Luís Seoane, A Coruña.
Seoane, L., 1948. Tres hojas de ruda y un ajo verde o las narraciones de un vagabundo. Buenos Aires: Botella al Mar.
Seoane, L., 1952a. Fardel de eisilado. Buenos Aires: Ánxel Casal.
Seoane, L., 1954. Un cristo na montaña. Galicia Emigrante, n° 2, pp. 16-17, 26.
Seoane, L., 1956a. Mony Hermelo en Santiago. Galicia Emigrante, n° 18.
Seoane, L., 1957a. La soldadera. Buenos Aires: Ariadna.
Seoane, L., 1957b. El exiliado y el perro. Galicia Emigrante, n° 28.
Seoane, L., 1959a. As cicatrices. Buenos Aires: Citania.
Seoane, L., 1959b. El irlandés astrólogo. Buenos Aires: Losange.
Seoane, L., 1970. Notas sobre el arte gallego y el Museo Carlos Maside. Cuadernos del Laboratorio de Formas de Galicia, n° 1, pp. 5-15.
Seoane, L., 1991. Textos inéditos. Editado por Manuel Núñez Rodríguez. Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela.
Terán, O., 2008. Historia de las ideas en la Argentina. Buenos Aires: Siglo xxi.
Traverso, E., 2016. Left-wing melancholia: Marxism, History, and Memory. New York: Columbia University Press.
Traverso, E., 2021. Revolution. An intellectual history. London / New York: Verso.
Vázquez García, T., 2018. A representación das soldadeiras nas cantigas de escarnio galego-portuguesas e na cultura visual románica. Cuadernos de Estudios Gallegos, vol. lxv, n° 131, pp. 107-131.
Villares, R., 2019. Galicia. Una nación entre dos mundos. Barcelona: Pasado y Presente.
Wechsler, D. B., 2009. Miradas Nómades. Emigrantes y exiliados en la construcción de imágenes para la gráfica antifascista (1936-1939). En M. Gené & L. Malosetti Costa (eds.), Impresiones porteñas. Imagen y palabra en la historia cultural de Buenos Aires. Buenos Aires: Edhasa, pp. 245- 263.
Witte, B., 2002. Walter Benjamin. Una biografía. Barcelona: Gedisa.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Anuario IEHS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.