Students, architecture and politics at Córdoba's Taller Total (1975-1970). Some consideration on a comparative perspective.

Authors

  • Juan Sebastián Malecki Universidad Nacional de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.37894/ai.v38i2.1885

Keywords:

Architecture, Córdoba, Radicalization, Taller Total, Comparative perspective

Abstract

The political and pedagogical experiences known as Taller Total, that took place at the Facultad de Arquitectura y Urbanismo in Cordoba (1970-1975), was one of the main involvements of political radicalization during the 60s in the national universities. It was the result of the post Cordobazo political and social context, as well as some architectural debates, all together with pedagogical reframes. The present article aimed to analyze, on the one hand, the process that led to the Taller Total and some of its inner dynamics, and, one the other hand, the architectural and pedagogical debates that fed the Taller Total. The former intends to adopt a national and international comparative approach, to highlight similarities and differences, between the Taller Total and others experiences in Argentina and in the international context.

References

ALIATA, F., 2018. Hacia una disolución de la arquitectura. Los concursos de hospitales sistémicos en Argentina. Actas del X foro de historia y crítica de la arquitectura moderna. México: UNAM.

BALZARINI, M., 2014. Estadísticas de la Universidad Nacional de Córdoba 1613-2013. Córdoba: Editorial UNC.

BONAVENA, P., 2005. Los cuerpos de delegados en la Facultad de Arquitectura de la UBA y en la Escuela de Bellas Artes Prilidiano Pueyrredón durante 1971. Revista Universitaria Praxis, n° 1.

BONAVENA, P. A. & MILLÁN, M. I., 2010. La lucha del movimiento estudiantil cordobés por el ingreso irrestricto a la Universidad en 1970 y 197. En G. Vidal, y J. Blanco, (coords.), Estudios de la historia de Córdoba en el siglo XX. Córdoba: Ferreyra Editor. pp. 65-84.

BRENNAN, J., 1996. El cordobazo. Las guerras obreras en córdoba, 1955-1976. Buenos Aires: Editorial Sudamericana.

BUSTILLO LEÓN, G. 2017. Efectos del sistema de cátedra múltiple con inscripción libre sobre las prácticas de enseñanza del área proyectual. FADU-UdelaR. Monografía para obeter el título de Especialista en Enseñanaza Universitaria, UDELAR, mimeo.

BUSTILLO LEÓN, G. Políticas de competencia y cooperación. R16, nº 16, pp. 40-43.

CABALLERO, A. 1971. Facultad de Arquitectura de Rosario: Balance de seis meses de lucha”. Los Libros nº 23, pp. 11-13.

CEBALLOS, C., 1985. Los estudiantes universitarios y la política, 1955-1970. Buenos Aires: CEAL.

COLOMINA, B., GALÁN, I., KOTSIORIS, E., MEISTER, A. (eds.), 2022. Radical Pedagogies. Londres: MIT Press.

CORBACHO, M. Y DÍAZ, J. P., 2014. Arquitectura y dependencia. Vida y obra de la TUPAU (tendencia universitaria popular de arquitectura y urbanismo). En V Jornadas de estudio y reflexión sobre el movimiento estudiantil argentino y latinoamericano. Mar del Plata, noviembre.

CRAVINO, A., 2018. Esperando la Revolución: 1966-1974. Revista Movimiento, nº 5, pp. 89-111.

CRESPO, H. & ALZOGARAY, D., 1994. Los estudiantes en el mayo cordobés. Estudios, nº 4, pp. 75-90.

CÚNEO, R. & CÚNEO, D., 1971. Hacia una nueva actitud. Buenos Aires: Mac Gaul.

DEAMBROSIS, F., 2011. Nuevas visiones. Buenos Aires: Ediciones Infinito.

DEVOTO, F., 2004. La historia comparada entre el método y la práctica. Un itinerario historiográfico. Prismas, nº 8, pp. 229-246.

DIP, N., 2017. Antecedentes y orígenes de las primeras experiencias de peronización en la UBA. 1966-1970. Folia historica del Nordeste, nº 29, pp. 81-112.

DIP, N. & JUNG, M. E., 2020. La universidad en disputa. Política, movimientos estudiantiles e intelectuales en la historia reciente latinoamericana. Historia y problemas del siglo XX, n° 12, pp. 10-16.

FERRERO, R. A., 2009. Historia crítica del movimiento estudiantil de Córdoba. Tomo III (1955-1973). Córdoba: Alción Editora.

GALÁN, I., 2022. Autonomy… To Join Life, Work, and Study. En: B. Colomina, I. Galán, E. Kotsioris y A. Meister (eds.), Radical Pedagogies. Londres: MIT Press, pp. 154-157

GORELIK, A., 2004. El comparatismo como problema: una introducción. Prismas, nº 8, pp. 121-128.

GRIBAT, N., 2022. From Study Reform to University Without Professors. En B. COLOMINA, I. GALÁN, E. KOTSIORIS Y A. MEISTER (eds.), Radical Pedagogies. Londres: MIT Press. pp. 24-28.

HUIBERT, R., 2022. A Short-Lived “Democratization”. En B. COLOMINA, I. GALÁN, E. KOTSIORIS Y A. MEISTER (eds.), Radical Pedagogies. Londres: MIT Press, pp. 31-35.

LÓPEZ URIBE, C., 2022. Autogobierno: Militant Learning. En B. COLOMINA, I. GALÁN, E. KOTSIORIS Y A. MEISTER (eds.), Radical Pedagogies. Londres: MIT Press, pp. 44-47.

MALECKI, J. S., 2013. La Facultad de Arquitectura y Urbanismo y la cultura arquitectónica “moderna”. 1948-1955. En GORDILLO, M. Y VALDEMARCA, L. (coords.), Facultades de la UNC. 1854-2011. Córdoba: Editorial UNC.

MALECKI, J. S., 2016. Crisis, radicalización y política en el Taller Total de Córdoba, 1970-1975. Prohistoria, nº 25, pp. 79-103.

MALECKI, J. S. 2018. ¿Una arquitectura imposible? Arquitectura y política en el Taller Total de Córdoba 1970-1975. Prismas, nº 22.

MILLÁN, M., CALIFA, J. S., 2020. De la resistencia universitaria a la rebelión popular y del pacto democrático al terrorismo de Estado. Un análisis cuantitativo del movimiento estudiantil de la Universidad Nacional de Córdoba (Argentina), 1966-1976. Historia y Sociedad, nº 38, pp. 176-204.

MONTES, J. V. A., 2012. Arquitectura autogobierno 40 años. Archipiélago, nº 76, pp. 58-60.

NUDELMAN, J., 2014. Tres visitantes en París. Los colaboradores uruguayos de Le Corbusier. Montevideo: UDELAR.

NUDELMAN, J. 2018. El péndulo proyectual. R16, nº 16, pp. 34-39.

RUBINICH, L., 2003. La modernización cultural y la irrupción de la sociología. En D. JAMES (dir.), Violencia, proscripción y autoritarismo. Nueva Historia Argentina, tomo IX. Buenos Aires: Sudamericana.

SCHMIDT, C., SILVESTRI, G., Y ROJAS, M., 2004. Enseñanza de arquitectura. En J. F. LIERNUR, Y F. ALIATA (eds.), Diccionario de arquitectura en la Argentina. Tomo E-H. Buenos Aires: Clarín.

SCOTT, F., 2010. Technoutopias. Politics After Modernismo. Cambridge: MIT Press.

SIGAL, S., 2002. Intelectuales y poder en Argentina. La década del sesenta. Buenos Aires: Siglo XXI.

SOLSONA, J., 1997. Justo Solsona. Entrevista. Apuntes para una autobiografía. Buenos Aires: Infinito.

Published

2023-12-20

Issue

Section

Dossier