Reading Lev Tolstoy: his pedagogical writings and their relevance in today’s education
DOI:
https://doi.org/10.37894/ai.v40i2.3072Keywords:
Education, Tolstoy, New SchoolAbstract
In the context of the development of the nation-states in Europe and America, school was established as a fundamental element. This led to the emergence of educational alternatives that challenged education considered "traditional", forming part of what was known as "Escolanovismo" or "New School". Although its impact in our region began in the mid-20th century, there were some previous experiences that took part in its postulates. How far can the origins be traced? Were there other educational projects outside the "Western-European" orbit which early on raised ideas similar to those proposed by the "New School"? To shed light on these questions, we will see that there was in the figure of the Russian writer Lev Tolstoy a teacher concerned about the schools of his time. His brief, though intense, pedagogical activity left traces that can still be found, for example, in the education of our country, an issue which has been little explored , at least in Argentine historiography.
References
Andreeva, V. G., 2019. «Azbuka» i «Novaya azbuka» L. N. Tolstogo. Verkhnevolzhskiĭ filologicheskiĭ vestnik, n° 3 (18), pp. 28-36, Yaroslavl State Pedagogical University.
Baudouin, C., 1923. Tolstóy the Teacher. Oxford: Routledge.
Baña, M., 2017. Una Intelligentsia Musical. Modernidad, política e Historia en las óperas de Musorgsky y Rimsky-Korsakov (1856-1883). Buenos Aires: Gourmet Musical.
Berlin, I., 2014 [1979]. Tolstoi y la Ilustración. Pensadores rusos. México: Fondo de Cultura Económica, Breviarios.
Billington, J., 2011 [1966]. El ícono y el hacha. Una historia interpretativa de la cultura rusa. Madrid: Siglo XXI.
Bosquet, D., 2014. De San Petersburgo a San Pedro del Atuel: Aproximación a la biografía del compositor Alejo Abutcov. Huellas. Búsquedas en artes y diseño, n° 8, pp. 21-30.
Crosby, E., 1904. Tolstóy as a Schoolmaster. Disponible en http://playpen.meraka.csir.co.za/~acdc/education/Dr_Anvind_Gupa/Learners_Library_7_March_2007/Resources/books/tolstoy.pdf.
Eklof, B., 1990. School and Society in Tsarist and Soviet Russia. Selected Papers from the Fourth World Congress for Soviet and East European Studies. Harrogate: Palgrave Macmillan.
Geertz, C., 1983 [1973]. La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa.
Gonzalez, M., 2015. Falar de ciências a crianças: a experiência de Leão Tólstoi. Ecos de Linguagem, v. 6, pp. 15-35, julio.
Jafella, S., 2002. Escuela nueva en Argentina y Brasil: retrospectiva de un ideario pedagógico en la formación docente. Revista de Pedagogía, v. 23 n. 67, pp. 333-344, Caracas. Disponible en https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0798-97922002000200008&lng=es&nrm=iso&tlng=es.
Kabasheva, O., 2015. «Azbuka» i «Novaja azbuka» L. N. Tolstogo v issledovanijah otechestvennyh avtorov. Otechestvennaja i zarubezhnaja pedagogika, n° 1 (22), pp. 112-117.
Kagarlitsky, B., 2005. Los intelectuales y el estado soviético. De 1917 al presente. Buenos Aires: Prometeo.
Kudryavaya, N., 2013. Lev Tolstóy pedagog. Ot narodnogo uchitelya k uchitelyu zhizni. Istoriko-pedagogicheskiĭ Zhurnal, n° 3, pp.56-94.
Lionetti, L., 2005. La función republicana de la escuela pública. La formación del ciudadano en Argentina a fines del siglo XIX. Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. 10, n° 27, pp. 1225-1255, octubre - diciembre.
Moreira Suarez, N., 2019. Sarmiento y Tolstoi. Entre la teoría y la práctica. XVII Jornadas Interescuelas/ Departamentos de Historia. Catamarca: Departamento de Historia de la Facultad de Humanidades, Universidad Nacional de Catamarca. Disponible online: https://cdsa.aacademica.org/000-040/163.pdf.
Moulin, D., 2011. Leo Tolstóy. Londres: Bloomsbury.
Olazábal, J., 2019. Representaciones de la niñez en la Rusia zarista del siglo XIX. Una aproximación desde las fuentes literarias. Tesis de licenciatura, Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires, Tandil. Disponible en https://ridaa.unicen.edu.ar:8443/server/api/core/bitstreams/a1bf75da-1e7c-4351-8869-54a0d3400e3b/content.
Olazábal, J., 2023. Del escritor al pedagogo: una aproximación al estudio de Lev N. Tolstóy. Slovo - Revista de Estudos em Eslavística, v. 5, n. 7, ago-dez., Río de Janeiro.
Orlandini Gomes, F., 2019. Liev Tolstói e a escola para camponeses “Iásnaia Poliana”. Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto (FFCLRP) - Universidade de São Paulo, Brasil.
https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/7829/SAR_12_2008_art_6.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Pérez Serrano, G., 2002. Origen y evolución de la Pedagogía Social. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, n° 9, pp. 193-231, diciembre. Sevilla.
Polizel Perez, D., Franzoni de Oliveira, N., 2014. A educação na obra de Tolstói: uma questão fundamental. Língua, Literatura e Ensino, vol. XI, pp. 239- 248, dez.
Rabello, B., 2009. As Cartilhas e os livros de leitura de Lev N. Tolstói. Programa de Pós- Graduação em Literatura e Cultura Russas, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências, Universidade de Ciências Humanas, Departamento de Línguas Orientais - Universidade de São Paulo, Brasil.
Rebón, M., 2017. Lev Tolstói. Escritos pedagógicos. Tolstói y la escuela de Yásnaia Poliana. Barcelona: Ediciones La Llave.
Román, M., 2008. Los discursos pedagógicos alternativos al dispositivo escolar normalista argentino en las postrimerías del siglo XIX. Sarmiento. Anuario Galego de Historia da Educación, n° 12, pp. 93-109. Galicia.
Romm, T., 2016. The development of Social Pedagogy in Russia. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, n° 27, pp. 133-152. Sevilla.
Tolstóy, L., 2008. Correspondencia. Barcelona: Acantilado. Selección, edición y traducción de Selma Ancira.
Tolstóy, L., 2017. La escuela de Yasnaia Poliana entre los meses de noviembre y diciembre. Escritos pedagógicos: Tolstoi y la escuela de Yasnaia Poliana. Barcelona: La Llave. Traducción de Marta Rebón.
Tolstóy, L., (1897), ¿Qué es el Arte?, Edición digital: C. Carretero, difunde: Confederación Sindical Solidaridad Obrera, España. Disponible online en https://www.solidaridadobrera.org/ateneo_nacho/biblioteca.html.
Veikshan, V., 1959. Lev Nicolaiévich Tolstóy, Narodnii Uchitel. Moscú: Gosudarstvennoe Uchebno- Pedagogicheskoe izdatelʹʹstvo Ministerstva Prosveshcheniia RSFSR. Disponible online: http://www.feb-web.ru/feb/tolstoy/critics/vey/vey-001-.htm.
Wallerstein, I., 1979. El moderno sistema mundial. El mercantilismo y la consolidación de la economía-mundo europea, 1600-1750. Madrid: Siglo XXI.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Anuario IEHS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
