Making puppets at school
Children's expression and sociality in Argentina in the 40s
DOI:
https://doi.org/10.37894/ai.v40i2.3073Keywords:
Puppet theatre, School, Children's agency, Toys, CommunityAbstract
In Los niños y los títeres (1944), Javier Villafañe included a list of puppet theatres operated by children in Argentine schools. This record draws attention to an underexplored chapter in the –also underexplored– history of puppetry. To counter this situation, we will examine four projects from the list: the Trapisonda theatre, directed by Alfredo Bagalio; the Pinocchio theatre, headed by María Luisa Madueño and Margarita Albertella; and the Javier Villafañe theatres, directed by Leticia Cossettini and María del Carmen Sánchez Rego, respectively.
We propose that Villafañe's goal of teaching "the old and simple art of puppetry" was based on the conception of children as active and creative subjects, and this connects with the ideas of renewal circulating in the educational field. We will explore the perspectives of teachers and authorities, observing the objectives, the connection with the curriculum content, and the connection with the community.
References
Albertella, M. & M. L. Madueño, 1943. El teatro de títeres en la escuela primaria. Revista de Educación, año LXXXIV, n° 3, pp. 32-47.
Bagalio, A., 1944. Teatro de títeres en la escuela. Buenos Aires: Kapelusz.
Brookshaw, S., 2009. The Material Culture of Children and Childhood Understanding Childhood Objects in the Museum Context. Journal of Material Culture, vol. 14, n° 3, pp. 365-383.
Caldo , P. & Fernández, S., 2010. Biografía, historia y mujeres: la revisión de un vínculo complejo a partir del caso de Olga Cossettini, 1898-1987. Avances del Cesor, año VII, n° 7, pp. 115-139.
Carli, S., 2002. Niñez, pedagogía y política: Transformaciones de los discursos acerca de la infancia en la historia de la educación argentina (1880-1955). Buenos Aires: Miño y Dávila.
Cossettini, L., 1947. El teatro de niños. Buenos Aires: Poseidón.
Cossettini, O., 1940. El niño y su expresión. Santa Fe: Ministerio de Instrucción Pública y Fomento de la Provincia de Santa Fe.
Cossettini, O., 1942. La Escuela Viva. Buenos Aires: Losada.
Díaz, J. & Serra, S., 2009. Olga y Leticia Cossettini: ¿Maestras, mujeres e intelectuales? Educación, Lenguaje y Sociedad [en línea], vol. VI, n° 6, pp. 233-250. [consultado el 11 de septiembre de 2025]. Disponible en: https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/els/issue/view/32.
Dubatti, J., 2012. Cien años de teatro argentino. Desde 1910 a nuestros días. Buenos Aires: Biblos.
Fernández, M. d. C., Welti, M. E., Biselli, R. & Guida, M. E., 2010. Olga y Leticia Cossettini en la Escuela Serena. Cultura, imagen y pedagogía (Rosario 1935-1950). Rosario: Laborde Libros Editor.
Fernández, M. d. C., Welti, M. E. & Biselli,R. 2008. Los cuadernos escolares de La Escuela Serena: un recorrido a través de sus imágenes (Rosario, 1935-1950). Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, año 4, n° 3, pp. 343-358.
Fernández, M. d. C., Welti, M. E. & Guida, M. E., 2011. Una singular articulación entre comunidad y saberes: las misiones de divulgación cultural en la Escuela Serena (Rosario, 1935-1950). Educación, Lenguaje y Sociedad [en línea], vol. VIII, n° 8, pp. 39-54. [consultado el 11 de septiembre de 2025]. Disponible en: https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/els/article/view/1368.
Girotti, B., 2020. Títeres, escritura y dibujo: Javier Villafañe y la recolección de voces infantiles. Revista Telar [en línea, n° 24, pp. 81-98. [consultado el 10 de septiembre de 2025]. Disponible en: https://revistatelar.ct.unt.edu.ar/index.php/revistatelar/article/view/471.
Gomes Mendonça, T., 2020. Entre os fios da história. Uma perspectiva do teatro de bonecos no Brasil e na Argentina (1934-1966). Tesis de doctorado. Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas.
Llahí, S., 2006. Un acercamiento a la historia del teatro para niños en Buenos Aires. Cuadernos del Picadero n° 9, pp. 10-18.
Medina, P., 2001. Historias de ida y vuelta. En J. Villafañe, Antología. Buenos Aires: Sudamericana. pp. 17-78.
Mosso, A., 2016. Una aproximación a la forma de enseñar las Ciencias Sociales en la experiencia escolanovista de Olga y Leticia Cossettini, Rosario, 1935-1943. Clío & Asociados [en línea], n° 23, pp. 79-90.[consultado el 6 de febrero de 2025]. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.8146/pr.8146.pdf.
Napolitano, A. (ed.), 1972. Quién es quién en La Plata (Argentina) 1972. La Plata: Napolitano.
Palamidessi, M., 2007. El curriculum para la escuela primaria argentina pasado, presente, perspectivas. En S. Gvirtz & M. E. Podestá (comps.), Mejorar la gestión directiva en la escuela. Granica: Buenos Aires. pp. 131-155.
Pelanda, M., 1995. La escuela activa en Rosario. La experiencia de Olga Cossettini. Santa Fe: IRICE.
Pellegrini, M., 2016. Sensibilizar cuerpos para trabajar, sensibilizar cuerpos para consumir: la Escuela Nueva santafesina, Rosario, 1935-1950. Cartografías del Sur. Revista de Ciencias, Artes y Tecnología [en línea], n° 4, pp. 137-159. [consultado el 6 de febrero de 2025]. Disponible en: https://cartografiasdelsur.undav.edu.ar/index.php/CdS/article/view/56.
Pellegrini Malpiedi, M., 2022. Leticia Cossettini: un entramado a partir de su biografía/antibiografía. Buenos Aires: Teseo.
Pellegrini Malpiedi, M., 2020. Leticia Cossettini: la mujer detrás de la maestra. Revista Mexicana de Historia de la Educación [en línea], vol. VIII, n° 15. pp. 64-84. [consultado el 5 de septiembre de 2025] https://www.rmhe.somehide.org/index.php/revista/article/view/190.
Pellettieri, O. (ed.), 2003. Historia del teatro argentino en Buenos Aires: la Segunda Modernidad 1949-1976. Buenos Aires: Galerna.
Puiggrós, A. (dir.), 1992. Escuela, democracia y orden (1916-1943). Buenos Aires: Galerna.
Rodríguez, L. G., 2019. Normalismo y mujeres. Las maestras en el Quién es Quién en La Plata (1972): trayectorias de una élite intelectual y profesional. Trabajos y Comunicaciones [en línea], n° 50. [consultado el 6 de febrero de 2025]. Disponible en: https://www.trabajosycomunicaciones.fahce.unlp.edu.ar/article/view/TyCe092.
Sánchez Rego, M. d. C., 1957. Farsas para los títeres del teatro infantil. Buenos Aires: Ciorda y Rodríguez.
Sánchez Rego, M. d. C., 1943. El espíritu creador del niño y un teatro de títeres en la escuela primaria. Buenos Aires: Editorial La Facultad.
Schleret, T., 1985. The Material Culture of Childhood: Problems and Potential in Historical Explanation. Material History Bulletin, n° 21, pp. 1-14.
Seibel, B., 2010. Historia del Teatro Argentino II 1930-1956: Crisis y cambios. Buenos Aires: Corregidor.
Villafañe, J., 1944. Los niños y los títeres. Buenos Aires: El Ateneo.
Villafañe, J., 1990. Antología. Buenos Aires: Sudamericana.
Zayas de Lima, P., 1990. Diccionario de directores y escenógrafos del Teatro Argentino. Buenos Aires: Galerna.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Anuario IEHS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
