La enseñanza de la planificación en la Argentina: Jorge Enrique Hardoy, del IPRUL al CEUR (1962-1976)

Authors

  • Alejandra Monti Universidad Nacional de Rosario

Keywords:

Jorge Enrique Hardoy, Regional and urban planning, Research institutes

Abstract

In 1960, the Inter-American Planning Society (SIAP) describes in its technical mission a series of guidelines forward the consolidation of professional training programs and institutes on regional and urban planning. Locally, Jorge Enrique Hardoy proposals ́, first in the Regional and Urban Planning Institute (IPRUL, 1962-1965) and afterwards in the Urban and Regional Studies Center (CEUR, 1956-1976), allows us to display the programmatic similarities, and their variations over time, in agreement with institutes and similar experiences in Latin America. In this sense, this paper intends to analyze both experiences since two major issues: the academic training of professionals and researchers and the links between technical support and research. Even though these institutes were both coordinated by Hardoy himself, their objectives and proposals were modified through time and they act as local referents in a Latin American network of academic training and research projects about regional and urban planning.

References

Blanco, Alejandro, 2006. Razón y Modernidad. Gino Germani y la Sociología en la Argentina. Buenos Aires: Editorial Siglo Veintiuno.

Centro Interdisciplinario de Desarrollo (CIDU), 1968. La docencia y la investigación en el campo de la urbanización. Informe de Trabajo. Santiago de Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile.

Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO), 1973. Bases para un programa Latinoamericano de postgrado en Ciencias Sociales. Buenos Aires: CLACSO.

Jajamovich, Guillermo, 2013. Itinerarios de la Comisión de Desarrollo Urbano y Regional de CLACSO, entre 1967 y 1973: entre la técnica y la política, las ciencias sociales y la planificación urbana y regional. XXIX° Congreso ALAS, Santiago de Chile.

Monti, Alejandra, 2013a. Una escuela, dos institutos. Hardoy + Hardoy en Rosario. Revista Registros, año 9 n° 10, Mar del Pata, pp. 24-37.

Monti, Alejandra, 2013b. Redes Instituciones y Planificación. El caso del IPRUL. Tesis de Maestría, Universidad Torcuato Di Tella.

Neiburg, Federico y Mariano Plotkin (compiladores), 2004. Intelectuales y expertos. La constitución del conocimiento social en la Argentina. Buenos Aires: Paidós.

Pereyra, Diego, 2010. El desarrollo de las ciencias sociales. Tradiciones, actores e instituciones en Argentina, Chile, México y Centroamérica. Costa Rica: FLACSO.

Rigotti, Ana María, 2005. Las invenciones del urbanismo en Argentina 1900-1955. Inestabilidad de sus representaciones científicas y dificultades para su profesionalización. Tesis Doctoral, Universidad Nacional de Rosario.

Rigotti, Ana María, 2013. La escuela de Rosario como foco de innovación del urbanismo (1929-1980). En Facultad de Arquitectura, Planeamiento y Diseño. 90 años. Rosario.

Published

2015-12-15

Issue

Section

Dossier