Array Array

Authors

  • Marcelo Eduardo Barrionuevo
  • María Elena Flores

Abstract

This article discusses how you determine sustained "looks" in disciplinary strategies of the professions that intervene in a family reality, aimed at managing and normalizing the families of a Boy-Girl-Teenager (NNA) in a situation of violation of rights. The resulting conceptions of family will be the invalidating or enabling context of the forms of protection that are defined as necessary. To do this, the situation of the girl child MR, selected, is analyzed as it is indicative of the course of a set of interventions, both by professional agents in the administrative field and by judicial officials. To carry out this investigation, we will focus the analysis on a technical-legal file, which reflects administrative and judicial actions regarding the intervention process, understanding that these documents allow us to analyze the network of relationships and the interactions produced between judicial, administrative and family agents. of the children, since different possible solutions are configured and postulated from them (Ciordia and Villalta, 2011). In this sense, we understand that an in-depth look at a specific intervention process allows us to erect a vision about the phenomenon of the protection of children's rights in the province of Córdoba.

References

ARTAZO, G. & BARRIONUEVO, M. (2016) Protegidos o tutelados: Reflexiones para una ciudadanía de la Niñez. En: Raigal, [S.l.], n. 1, p. 78-90, feb. 2016. ISSN 2469-1216. Recuperado de: http://raigal.unvm.edu.ar/ojs/index.php/raigal/article/view/2/22
BOURDIEU, P. (1994) Anexe L’esprit de famille. En: Raison pratique sur la theorie de l’action. Seuil- Paris. Recuperado de: https://ecaths1.s3.amazonaws.com/especializacionpoliticaspublicasnoa/1817517230._01.pdf
CIORDIA, C. & VILLALT, C. (2011). Administrando soluciones posibles: medidas judiciales de protección de la niñez. En: Avá, (18) Recuperado de: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S185116942011000100007&lng=es&tlng=es
COSTA, M. & GAGLIANO, R. (2000) Las infancias de la minoridad. Una mirada histórica de las políticas públicas. En: Duschatzky, S (Comp.). Tutelados y Asistidos. Programas sociales, políticas públicas y subjetividad. Buenos Aires, Paidós.
DI MARCO, G. (2005). La democratización de las familias. Buenos Aires: UNSAM.UNICEF.
FAZZIO, A. & otros (2008). Cuestiones de la Niñez. Aportes para la formulación de políticas públicas. Bs.As. Espacio Editorial.
FLORES, M. E. (2011) Infancia Judicializada. Itinerarios de niños bajo tutela judicial. Publicaciones Universitarias Argentinas. Eduvim.
GEERTZ, C. (1994). El conocimiento local. Ensayos sobre la interpretación de las culturas. Paidós. Bs. As.
GRINBERG, J. (2008). Transformaciones en el tratamiento de la niñez en riesgo: Reflexiones sobre un dispositivo de protección a la infancia en la Ciudad de Buenos Aires. En: Cuadernos de antropología social, (27), 155-174. Recuperado de: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-275X2008000100008&lng=es&tlng=es
GUEMUREMAN, S. & DAROQUI, A. (2007). Ni tan “grande”, ni tan “chico”: realidades y ficciones de los vínculos familiares en los sectores urbanos pauperizados. En: Revista Desafío(s) N° 5: Jóvenes y Adultos: el difícil vínculo social. Observatorio del Sistema Penal y los Derechos Humanos (OSPDH), Universidad de Barcelona.
VILLALTA C. & LLOBET, V. (2015) Resignificando la protección. Los sistemas de protección de derechos de niños/as en Argentina. En: Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, N° 13.
ZAPIOLA, M. (2010) ¿Es realmente una colonia? ¿Es una escuela? ¿Qué es?”. Debates parlamentarios sobre la creación de instituciones para menores en la Argentina, 1875-1890. En Suriano, J. & Lvovich, D. (Comps.) Las políticas sociales en perspectiva histórica. Argentina, 1870-1952, Prometeo/UNGS, Buenos Aires, 2006.

Published

2020-07-15