Array Array

Authors

  • Silvana París
  • Matías Piatti

Abstract

In an increasingly complex and globalized world characterized by an unprecedented creation of wealth together with the massive impoverishment of millions of beings and the plundering of natural resources, it is essential to review the modes of production and exchange of knowledge as part of a broader strategy that genuinely transform the living conditions of the most vulnerable sectors.
Two levels of analysis are identified: on the one hand, the neoliberal ideology that promotes a certain type of social relations of production and distribution among people. On the other, at an underground, deeper, interstitial level, the matrix from which ideologies are generated is identified, reality is perceived and interpreted: the epistemological matrix.
The matrices used in the teaching of the social sciences have consequences that widely exceed classroom boundaries, for this reason it becomes necessary then to identify, analyze and reconstruct them. Ambitious aspiration, if any, does not pretend to be materialized in this work, but it does remain as the north of a broader process to which we propose to pay. The proposal that we develop this time aims to make visible and put in tension some epistemic constructions.
The decolonial perspectives, those that are generated from a “situated thinking” and the critical pedagogy of Paulo Freire (Freire, 2005), we believe, can illuminate a revisionist path, deconstructor of the current paradigms from which to transform reality.

References

BRÁNCOLI, J. (2010). Donde hay una necesidad, nace una organización. Surgimiento y transformaciones de las asociaciones populares urbanas. Ediciones Ciccus. Buenos Aires.
CASTRO GOMEZ, S. y ots. (2007). El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Siglo del Hombre editores. Bogotá.
CHAVARRÍA, M. y García, F. (2004). Otra globalización es posible. Diálogo con Boaventura de Sousa Santos, en ICONOS año 2004 Número 19. Flacso –Ecuador. Quito.
DE SOUSA SANTOS, B. (2006). Renovar la teoría crítica y reinventar la emancipación social. Encuentro en Buenos Aires. Flacso-Buenos Aires. Buenos Aires.
DUSSEL, E. (2004). Transmodernidad e Interculturalidad (Interpretación desde la Filosofía de la Liberación). En Fornet-Betancourt R. (2004) Crítica Intercultural de la Filosofía Latinoamericana Actual. Ed. Trotta. Madrid.
FERRARA, F. y Equipo de Cátedra (2000). Crisis del sujeto contemporáneo. Problemas, herramientas, intervenciones. Biblioteca de Iniciación, UNLZ, Buenos Aires.
FREIRE, P. (1998). Cartas a Guinea-Bissau: Apuntes de una experiencia pedagógica en proceso. Siglo XXI. Buenos Aires.
________ (2005). Pedagogía del Oprimido. Siglo XXI. México.
GADOTTI, M. y Ots. (2011). Gramsci y la educación: pedagogía de la praxis y políticas culturales en América Latina. Noveduc. Buenos Aires.
GROSFOGUEL, R. (2007). Descolonizando los universalismos occidentales: El pluri-versalismo transmoderno decolonial desde Aimé Césaire hasta los zapatistas. En Castro Gómez, S. y Grosfoguel, R. (2007). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Siglo del Hombre Editores. Bogotá.
MENING, O. (2002). Pedagogía y Universidad. Currículum, didáctica y evaluación. Homo Sapiens. Buenos Aires.
MIGNOLO, W. (2007). El pensamiento decolonial: Desprendimiento y apertura. En Castro Gómez, S. y Grosfoguel, R. (2007). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Siglo del Hombre Editores. Bogotá.
QUIJANO, A. (2007). Colonialidad del poder y clasificación social. En Castro Gómez, S. y Grosfoguel, R. (2007). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Siglo del Hombre Editores. Bogotá.
QUINTAR, E. (2006). La enseñanza como puente de vida, Instituto Politécnico Nacional, Instituto Pensamiento y Cultura en América Latina, A.C. México.
ZEMELMAN, H. (1987) Conocimiento y sujetos sociales. Contribución al estudio del presente (1a ed), El Colegio de México, Ciudad de México.

Published

2021-09-23

Issue

Section

Tema Central