Array Array

Authors

  • César German Rimoli

Abstract

The article synthesizes the analyzes on masculinities in middle-class high schools in La Plata. As a relational process that includes conflicts, resistance and negotiations, are identified what forms of masculinities are validated, which are persuaded and what possible deconstructions there are post-movement Ni una menos. Finally, some recommendations are proposed for professional interventions of Social Work with patriarchal masculinities.

References

ARTIÑANO, N. (2015). Masculinidades incómodas: jóvenes, género y pobreza. Espacio, Ciudad Autónoma de Buenos Aires.
BLEICHMAR, S. (2014). Violencia social - Violencia escolar. De la puesta de límites a la construcción de legalidades, Noveduc, Buenos Aires.
BOURDIEU, P. (2000). La dominación masculina. Anagrama, Barcelona.
BUTLER, J., y LOURTIES, M., (1998). Actos performativos y constitución del género: un ensayo sobre fenomenología y teoría feminista. En Debate Feminista, 18.
Recuperado de:
https://doi.org/https://doi.org/10.22201/cieg.2594066xe.1998.18.526 [27/12/2020].
CEIRANO, V. (2000). Las representaciones sociales de la pobreza. En Revista Cinta de Moebio 9, pp. 337-350. Recuperado de
https://www.moebio.uchile.cl/09/ceirano.html [27/12/2020].
CHAVES, M. (2010). Jóvenes, territorios y complicidades. Una antropología de la juventud urbana. Espacio, Buenos Aires.
CONNEL, R. (1997). La organización social de la masculinidad. En Valdes, T y Olavarría, J (edit.). Masculinidad/es: poder y crisis, Ediciones de las mujeres n° 24, Santiago de Chile.
CONNELL, R. y MESSERSCHMIDT, J. (2005). Hegemonic Masculinity: Rethinking the Concept. En Gender and Society, Vol. 19, No. 6 (Dec., 2005), pp. 829-859. Traducción propia. Recuperado de http://www.jstor.org/stable/27640853 [27/12/2020].
CONNELL, R. (2001). Educando a los Muchachos: nuevas investigaciones sobre masculinidad y estrategias de género para las escuelas. En Nómadas (Col), núm. 14, abril, pp. 156-171, Bogotá. Recuperado de
http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=105115268013 [27/12/2020].
CONNELL, R. (2003). Masculinidades. UNAM, México.
DE ALBA, A. (1998). Currículum: crisis, mito y perspectivas. Miño y Dávila editores, Buenos Aires.
DE SOUZA MINAYO, M. (2003). Capítulo 1. Ciencia técnica y arte: el desafío de la investigación social. En Investigación Social. Teoría, método y creatividad, Lugar, Buenos Aires.
DI LEO, P. (2009). Experiencias juveniles de confianza, reconocimiento y transformación en escuelas medias. En Revista Tramas 31, pp. 67-100, UNAM, México.
HERNÁNDEZ, O. (2008). Estudios sobre masculinidades. Aportes desde América Latina. En: Revista de Antropología Experimental nº 8. Texto 5, pp. 67-73, Universidad de Jaén, Jaén.
MARRADI, A.; ARCHENTI, N. y PIOVANI, J. (2007). Metodología de las ciencias sociales, Emecé, Buenos Aires.
MORGADE, G. (comp.), (2011). Toda educación es sexual: hacia una educación sexuada justa. La Crujía, Buenos Aires.
NOEL, G. (2009). La conflictividad cotidiana en el escenario escolar: una perspectiva etnográfica. UNSAM edita, San Martín.
NÚÑEZ, P. y LITICHEVER, L. (2015). Radiografías de la experiencia escolar: ser joven(es) en la escuela. Grupo Editor Universitario, Ciudad Autónoma de Buenos Aires.
NÚÑEZ, P., (2007). Los significados del respeto en la escuela media. En Propuesta Educativa, (27), pp. 80-87. Recuperado de
https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=4030/403041699010 [27/12/2020].
NÚÑEZ, P. y BÁEZ, J. (2013). Jóvenes, política y sexualidades: los Reglamentos de Convivencia y la regulación de las formas de vestir en la Escuela Secundaria. En Revista del IICE/33 (2013), pp. 79-92.
RAMÍREZ RODRÍGUEZ, J. (2006). ¿Y eso de la masculinidad?: apuntes para una discusión. En Careaga, G. y Cruz Sierra, S. (comp). Debates sobre masculinidades. Poder, desarrollo, políticas públicas y ciudadanía, UNAM, México.
RAMÍREZ RODRÍGUEZ, J. (2008). Ejes estructurales y temáticos de análisis del género de los hombres. Una aproximación. En: Ramírez Rodríguez, J. y Uribe Vázquez, G. (coords.). Masculinidades. El juego de género de los hombres en el que participan las mujeres, PyV Editores, México.
SCHARAGRODSKY, P. (2007). El cuerpo en la escuela. Buenos Aires: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología. Recuperado de https://bit.ly/3lv0ux7 [27/12/2020].
SOUTHWELL, M. (dir.), (2020). Hacer posible la escuela. Vínculos generacionales en la secundaria. UNIPE Editorial Universitaria, Buenos Aires.

Published

2021-09-23

Issue

Section

Tema Central