Array Array
Abstract
The paper starts from two questions to think about training spaces: whether the university has lost its capacity to generate processes against hegemony, and whether we are faced with an institution where the neutralization of the disruptive is paramount. Seeking to uncomfortable from reflection, the question is how the university shapes the subjects that pass through it and what we do with this potential power that emanates from scientific knowledge.
References
CADEMARTORI, F. (2019). Más allá de los derechos conquistados y perdidos, libertades y autonomías posibles en América Latina. Conferencia presentada en IV Jornadas Latinoamericanas de Trabajo Social TS, crisis civilizatoria y democracias en América Latina. Universidad Nacional de Catamarca. 24 al 26 de junio de 2019.
CASTRO-GÓMEZ, S. (2000). Ciencias sociales, violencia epistémica y el problema de la "invención del otro" en La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO) Editorial.
DA CUNHA, M. (2015). El currículum como Speculum en Bach, A. M. (coord.) (2015). Para una didáctica con perspectiva de género, p. 153 -209. Buenos Aires: UNSAM edita y Miño Dávila editores.
PULIDO TIRADO, G. (2009). Violencia epistémica y descolonización del conocimiento, en Revista Sociocriticism 2009 - Vol. XXIV, 1 y 2, p. 173 - 201.
GÓMEZ, R. (2015). Paradojas y tensiones en las teorías y el pensamiento crítico en América Latina, en Revista Plaza Pública, Tandil, Año 8 - Nº 13, Julio de 2015, p. 100 – 116.
GUERRA, Y. (2015). La dimensión investigativa en el ejercicio profesional en Trabajo Social: Fundamentos y Contemporaneidad. La Plata: Col. de Asistentes o Trabajadores Sociales de la Pcia de Buenos Aires.
KOHAN, N. (2012). Filosofía de la Praxis, Caldera ediciones.
MAFFIA, D. (2016). Contra las dicotomías: feminismo y epistemología crítica. En Korol, C. (comp.) (2016). Feminismos populares: pedagogías y políticas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Editorial El Colectivo y Chirimbote.
MARIÁTEGUI, J. C. (1928): Aniversario y balance. En Revista Amauta, Año III, N. 17, Lima.
NIN, J. (2012). Poder. Buenos Aires. La Caldera ediciones.
PAÍS ANDRADE, M. (2018). Perspectiva de géneros: experiencias interdisciplinarias de intervención/investigación. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Editorial CICCUS.
RINESI, E. (2012) ¿Cuáles son las posibilidades reales de producir una interacción transformadora entre Universidad y Sociedad? En Revista IEC de I Jornadas Nacionales ¨Compromiso Social Universitario y Políticas Públicas. Debates y Propuestas¨. Mar del Plata, 25 y 26 de agosto de 2011.
SEGATO, R. L. (2013). La crítica a la colonialidad en ocho ensayos y una antropología por demanda. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Prometeo Libros.
SVAMPA, M. (2018). Las fronteras del neoextractivismo en América Latina: conflictos socioambientales, giro ecoterritorial y nuevas dependencias. Alemania: Calas - Centro Maria Sibylla Merian de Estudios Latinoamericanos Avanzados en Humanidades y Ciencias Sociales.
VARSASKY, O. (1969). Ciencia, Política y Cientificismo. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.